Megküzdési képesség fejlesztése (kompetenciafejlesztő és módszertani továbbképzés)
30 órás akkreditált pedagógus továbbképzés
Megküzdési képesség fejlesztése (kompetenciafejlesztő és módszertani továbbképzés)
A továbbképzés szervezhetőségének kezdő dátuma: 2019.02.05
A továbbképzés szervezhetőségének befejező dátuma: 2024.02.05
Alapítási engedély szám 12/18/2019
Alapítási engedély nyilvántartási száma: A/9378/2019
A program tartalmának rövid ismertetése:
A továbbképzés célja, hogy a pedagógusokat felkészítse a fiatalok megküzdési képességének fejlesztésére. A résztvevők megismerkednek a megoldásközpontú szemlélettel, mely nem a problémákra helyezi a hangsúlyt. A gyakorlatok során megélt tapasztalatokból vonják le a tanulságokat, megismerik megküzdési stratégiáikat, ezáltal bővítik a fiatalok problémamegoldását fejlesztő eszköztárukat. A résztvevők megtanulják, hogyan adjanak folyamatosan visszajelzést, és ismerjék fel azokat a segítő tényezőket, amelyek hozzájárulnak a problémák leküzdéséhez, hogy a fiatalokkal felismertessék, milyen erősségeik vannak, amelyekre támaszkodhatnak. A társas támogatás képességének fejlesztését célzó módszerek elsajátításával személyes hatékonyságuk erősödik, fejlődik asszertív problémamegoldó képességük.
A továbbképzés elméleti részében (4 óra) a témához kapcsolódó alapismeretekről hallhatnak, a fiatalok reziliencia képességének fejlesztését segítő eszközökre koncentrálva. Képessé válnak a fiatalok infokommunikációs szocializációjából eredő különbségek megértésére, megismerkednek a fiatalokat kiemelten fenyegető veszélyekkel, a biztonságuk megőrzésével kapcsolatos információkat kapnak, amelyeket csoportfeladatok és szituációs játékok erősítenek meg. A gyakorlati foglalkozások (26 óra) célja, hogy alkalmazzák a megismert módszereket, csoportvezetői technikákat, és a megküzdési képesség fejlesztését integrálni tudják tanítási gyakorlatukba.
A továbbképzés célja:
A továbbképzés célja, hogy a résztvevők megismerkedjenek azokkal az új és hatékony módszerekkel, amelyek segítségével fejleszthetők a fiatalok problémamegoldó képességei, a koncentráció képessége, interperszonális kommunikációs és önérvényesítési képességei. A társas támogatás képességének, a tolerancia, a másság elfogadásának és megerősítésének fejlesztését célzó módszereket sajátítsanak el. Ismerkedjenek meg a megoldásköz-pontú szemlélettel, mely nem a problémákra, hanem a megoldásokra helyezi a hangsúlyt. Legyenek tisztában a kompetenciafejlesztő és a tapasztalati tanuláson alapuló tanulásszervezési módszerekkel és a konstruktív pedagógia módszertani alapjaival.
A továbbképzés további célja, hogy a résztvevő pedagógusok megtanulják, hogyan adjanak folyamatosan visszajelzést, hogyan ismerjék fel adott helyzetekben azokat a segítő tényezőket, amelyek hozzájárulnak a konfliktusok rendezéséhez, a problémák leküzdéséhez. Ismerjék fel és tudják mobilizálni a személyiségükben rejlő és szociális erőforrásokat, ezáltal fejlődjenek megküzdési képességeik.
A továbbképzés további célja, hogy a pedagógusokat felkészítse a fiatalok szocializációjából eredő különbségek megértésére, a biztonságukkal és annak megőrzésével kapcsolatos információkat kapjanak. A továbbképzés során bűnmegelőzési elméleti és gyakorlati ismereteket is sajátítsanak el a pedagógusok, hogy a megküzdési képesség fejlesztését integrálni tudják nevelési gyakorlatukba. Ismerkedjenek meg a fiatalokat kiemelten fenyegető veszélyekkel, és legyenek képesek a tanultak alkalmazására elméletben és gyakorlatban.
A tanúsítvány kiadásának feltételei:
A továbbképzés végét követő 15 napon belül egy a Z generációs fiatalok reziliencia képességét fejlesztő részletes óratervet kell készíteni a résztvevőknek. Az óratervet megfelelt/nem felelt meg minősítéssel értékeljük.
Értékelési szempontok: szakkifejezések használata; szakmai kommunikáció minősége; kritikus gondolkodás megjelenítése; a tervezés didaktikai szempontoknak való megfelelése. A továbbképzés elvégzése akkor zárul tanúsítvány kiadásával, ha a résztvevő megjelenik a 30 kontakt óra minimum 90%-án, határidőre beadja a tanmenetét, amelyre megfelelt minősítést kap. Tanúsítványra jogosult, aki részt vesz a 30 kontakt óra 90%-án, határidőre beadja a tanmenetét, amelyre legalább megfelelt minősítést kap. A továbbképzés során saját fejlesztésű, kipróbált elektronikus tananyag segíti a résztvevőket.
Az előírt tartalmi követelmények:
- Legyen képes a konstruktív pedagógiai módszerek, a kompetenciafejlesztő és a tapasztalati tanuláson alapuló tanulásszervezési módszerek alkalmazására nevelési tevékenysége során.
- Ismerjen és legyen képes alkalmazni olyan módszereket, amelyek segítségével fejleszthetők a fiatalok problémamegoldó képességei, a koncentráció képessége, interperszonális kommunikációs és önérvényesítési képességei, erősíthető rezilienciája.
- Ismerjen és legyen képes alkalmazni a társas támogatás képességének, a tolerancia, a másság elfogadásának és megerősítésének fejlesztését célzó módszereket.
- Ismerje meg a megoldásközpontú szemléletet. Legyen képes konstruktív visszajelzések adására, ismerje azokat a segítő tényezőket, amelyek hozzájárulnak a konfliktusok rendezéséhez.
- Ismerje az áldozattá és elkövetővé válás leggyakoribb módjait a Z generációba tartozó fiataloknál, és legyen képes az ezek megelőzésére alkalmas módszerek alkalmazására.
- Ismerjen bűnmegelőzési kisfilmeket, amelyeket beépíthet a pedagógiai folyamatba.
- Ismerje a Z-generációs fiatalok szocializációjából eredő különbségeket, a biztonságukkal és annak megőrzésével kapcsolatos információkat legyen képes a bűnmegelőzés és a megküzdési képesség fejlesztésének integrálásába mindennapi pedagógiai gyakorlatába.
1. nap |
||||
Idő |
Az Óra Anyaga |
Munkaforma |
Elmélet |
Gyakorlat |
08.00 – 08.45 |
1. Bemutatkozás, az aktív részvétel, a személyes motiváltság elérése |
csoportmunka (teljes csoport) |
|
1 GY |
08.45 – 09.30 |
2. Értékek és szükségletek |
csoportmunka (teljes csoport) prezentáció, páros munka, reflexió |
0,5 E |
0,5 GY |
09.45 – 10.30 |
3. Problémamegoldó stratégiák, stílusok |
prezentáció, csoportmunka (kiscsoport), reflexió |
0,5 E |
0,5 GY |
10.30 – 11.15 |
4. A megoldásfókuszú megközelítés elmélete |
prezentáció, gyarorlatorientált elmélet, reflexió |
0,5 E |
0,5 GY |
11.15 – 12.00 |
5. Gondolkodj, érezz, cselekedj |
páros munka, reflexió |
|
1 GY |
13.00 – 13.45 |
6. Problémamegoldó stratégiák és stressz |
csoportmunka (teljes csoport) |
|
1 GY |
13:45 – 14:30 |
7. Együttműködési gyakorlatok |
csoportmunka (teljes csoport), reflexió |
|
1 GY |
14.45 – 15.30 |
8. Elméleti alapok
|
csoportmunka (kiscsoport), páros munka |
|
1 GY |
15.30 – 16.15 |
9. Megküzdési stratégiák a mindennapokban
|
páros munka, reflexió (teljes csoport)
|
|
1 GY |
16.15 – 17.00 |
10. Fordulópontok
|
páros munka, reflexió (teljes csoport) |
|
1 GY |
2. nap |
||||
Idő |
Az Óra Anyaga |
Munkaforma |
Elmélet |
Gyakorlat |
08.00 – 08:45 |
11. A siker
|
csoportmunka (kiscsoport), gyakorlatorientált elmélet, kisfilm feldolgozása, reflexió |
|
1 GY |
08.45 – 09.30 |
12. Megküzdési stratégiák különböző színtereken
|
páros munka, prezentáció csoportmunka (teljes csoport), reflexió |
0,5 E |
0,5 GY |
09.45 – 10.30 |
13. Az érzelmek szerepe |
csoportmunka (kiscsoport), reflexió |
|
1 GY |
10.30 – 11.15 |
14. Gyakorlatok az érzelmek felismerésére, kezelésére, szabályozására és megértésére |
csoportmunka (kiscsoport), kisfilm feldolgozása, reflexió
|
|
1 GY |
11.15 – 12.00 |
15. Empátiafejlesztő gyakorlatok |
csoportmunka (kis csoport), reflexió |
|
1 GY |
13.00 – 13.45 |
16. Gyakorlatok a személyközi interakciók definiálására és kommunikálására |
csoportmunka (teljes csoport) |
|
1 GY |
13.45 – 14.30 |
17. A társas támogatás szerepe a problémamegoldásban |
csoportmunka (teljes csoport) |
|
1 GY |
14.45 – 15.30 |
18. A segítségkérés és nyújtás lehetségessége és szükségessége |
reflexió, csoportmunka (kiscsoport)
|
|
1 GY |
15.30 – 16.15 |
19. Problémából konfliktusba - konfliktuskezelő stratégiák
|
páros munka, reflexió |
|
1 GY |
16.15 – 17.00 |
20. Megküzdés és segítés a pedagógiai munka során |
prezentáció, csoportmunka (kiscsoport) gyűjtőmunka, reflexió |
0,5 E |
0,5 GY |
3. nap |
||||
Idő |
Az Óra Anyaga |
Munkaforma |
Elmélet |
Gyakorlat |
08.00 – 08:45 |
21. Értékek változása |
csoportmunka (teljes csoport) csoportmunka (kiscsoport), reflexió |
|
1 GY |
08.45 – 09.30 |
22. Az ön- és csoportismeret szerepe a megküzdési folyamatban |
csoportmunka (teljes csoport), egyéni munka prezentáció, reflexió |
0,5 E |
0,5 GY |
09.45 – 10.30 |
23. A szülő-gyerek kapcsolat megjelenése az iskolai megküzdési stratégiákban |
egyéni munka, páros munka, reflexió |
|
1 GY |
10.30 – 11.15 |
24. Jellemző konfliktusforrások az iskolában |
prezentáció, csoportmunka (kiscsoport), reflexió |
0,5 E |
0,5 GY |
11.15 – 12.00 |
25. Agressziókezelés, krízisek |
prezentáció, csoportmunka (kiscsoport), reflexió |
0,5 E |
0,5 GY |
13.00 – 13.45 |
26. Erőszakmentes konfliktuskezelési technikák, resztoratív szemlélet az osztályteremben
|
gyakorlatorientált elmélet páros munka, reflexió |
|
1 GY |
13.45 – 14.30 |
27. Megküzdés és kiégés
|
csoportmunka (kiscsoport), reflexió |
|
1 GY |
14.45 – 15.30 |
28. Az én filmem főszereplője én vagyok 1.
|
csoportmunka (kiscsoport), brain storming |
|
1 GY |
15.30 – 16.15 |
29. Az én filmem főszereplője én vagyok 2. |
prezentáció, reflexió, egyéni munka |
|
1 GY |
16.15 – 17.00 |
30. Összegzés, visszatekintés |
reflexió a teljes csoporttal résztvevői elégedettségi kérdőív |
|
1 GY |