Megküzdési képesség fejlesztése (kompetenciafejlesztő és módszertani továbbképzés)
30 órás akkreditált pedagógus továbbképzés
Megküzdési képesség fejlesztése (kompetenciafejlesztő és módszertani továbbképzés)
A továbbképzés szervezhetőségének kezdő dátuma: 2019.02.05
A továbbképzés szervezhetőségének befejező dátuma: 2024.02.05
Alapítási engedély szám 12/18/2019
Alapítási engedély nyilvántartási száma: A/9378/2019
A program tartalmának rövid ismertetése:
A továbbképzés célja, hogy a pedagógusokat felkészítse a fiatalok megküzdési képességének fejlesztésére. A résztvevők megismerkednek a megoldásközpontú szemlélettel, mely nem a problémákra helyezi a hangsúlyt. A gyakorlatok során megélt tapasztalatokból vonják le a tanulságokat, megismerik megküzdési stratégiáikat, ezáltal bővítik a fiatalok problémamegoldását fejlesztő eszköztárukat. A résztvevők megtanulják, hogyan adjanak folyamatosan visszajelzést, és ismerjék fel azokat a segítő tényezőket, amelyek hozzájárulnak a problémák leküzdéséhez, hogy a fiatalokkal felismertessék, milyen erősségeik vannak, amelyekre támaszkodhatnak. A társas támogatás képességének fejlesztését célzó módszerek elsajátításával személyes hatékonyságuk erősödik, fejlődik asszertív problémamegoldó képességük.
A továbbképzés elméleti részében (4 óra) a témához kapcsolódó alapismeretekről hallhatnak, a fiatalok reziliencia képességének fejlesztését segítő eszközökre koncentrálva. Képessé válnak a fiatalok infokommunikációs szocializációjából eredő különbségek megértésére, megismerkednek a fiatalokat kiemelten fenyegető veszélyekkel, a biztonságuk megőrzésével kapcsolatos információkat kapnak, amelyeket csoportfeladatok és szituációs játékok erősítenek meg. A gyakorlati foglalkozások (26 óra) célja, hogy alkalmazzák a megismert módszereket, csoportvezetői technikákat, és a megküzdési képesség fejlesztését integrálni tudják tanítási gyakorlatukba.
A továbbképzés célja:
A továbbképzés célja, hogy a résztvevők megismerkedjenek azokkal az új és hatékony módszerekkel, amelyek segítségével fejleszthetők a fiatalok problémamegoldó képességei, a koncentráció képessége, interperszonális kommunikációs és önérvényesítési képességei. A társas támogatás képességének, a tolerancia, a másság elfogadásának és megerősítésének fejlesztését célzó módszereket sajátítsanak el. Ismerkedjenek meg a megoldásköz-pontú szemlélettel, mely nem a problémákra, hanem a megoldásokra helyezi a hangsúlyt. Legyenek tisztában a kompetenciafejlesztő és a tapasztalati tanuláson alapuló tanulásszervezési módszerekkel és a konstruktív pedagógia módszertani alapjaival.
A továbbképzés további célja, hogy a résztvevő pedagógusok megtanulják, hogyan adjanak folyamatosan visszajelzést, hogyan ismerjék fel adott helyzetekben azokat a segítő tényezőket, amelyek hozzájárulnak a konfliktusok rendezéséhez, a problémák leküzdéséhez. Ismerjék fel és tudják mobilizálni a személyiségükben rejlő és szociális erőforrásokat, ezáltal fejlődjenek megküzdési képességeik.
A továbbképzés további célja, hogy a pedagógusokat felkészítse a fiatalok szocializációjából eredő különbségek megértésére, a biztonságukkal és annak megőrzésével kapcsolatos információkat kapjanak. A továbbképzés során bűnmegelőzési elméleti és gyakorlati ismereteket is sajátítsanak el a pedagógusok, hogy a megküzdési képesség fejlesztését integrálni tudják nevelési gyakorlatukba. Ismerkedjenek meg a fiatalokat kiemelten fenyegető veszélyekkel, és legyenek képesek a tanultak alkalmazására elméletben és gyakorlatban.
A tanúsítvány kiadásának feltételei:
A továbbképzés végét követő 15 napon belül egy a Z generációs fiatalok reziliencia képességét fejlesztő részletes óratervet kell készíteni a résztvevőknek. Az óratervet megfelelt/nem felelt meg minősítéssel értékeljük.
Értékelési szempontok: szakkifejezések használata; szakmai kommunikáció minősége; kritikus gondolkodás megjelenítése; a tervezés didaktikai szempontoknak való megfelelése. A továbbképzés elvégzése akkor zárul tanúsítvány kiadásával, ha a résztvevő megjelenik a 30 kontakt óra minimum 90%-án, határidőre beadja a tanmenetét, amelyre megfelelt minősítést kap. Tanúsítványra jogosult, aki részt vesz a 30 kontakt óra 90%-án, határidőre beadja a tanmenetét, amelyre legalább megfelelt minősítést kap. A továbbképzés során saját fejlesztésű, kipróbált elektronikus tananyag segíti a résztvevőket.
Az előírt tartalmi követelmények:
- Legyen képes a konstruktív pedagógiai módszerek, a kompetenciafejlesztő és a tapasztalati tanuláson alapuló tanulásszervezési módszerek alkalmazására nevelési tevékenysége során.
 - Ismerjen és legyen képes alkalmazni olyan módszereket, amelyek segítségével fejleszthetők a fiatalok problémamegoldó képességei, a koncentráció képessége, interperszonális kommunikációs és önérvényesítési képességei, erősíthető rezilienciája.
 - Ismerjen és legyen képes alkalmazni a társas támogatás képességének, a tolerancia, a másság elfogadásának és megerősítésének fejlesztését célzó módszereket.
 - Ismerje meg a megoldásközpontú szemléletet. Legyen képes konstruktív visszajelzések adására, ismerje azokat a segítő tényezőket, amelyek hozzájárulnak a konfliktusok rendezéséhez.
 - Ismerje az áldozattá és elkövetővé válás leggyakoribb módjait a Z generációba tartozó fiataloknál, és legyen képes az ezek megelőzésére alkalmas módszerek alkalmazására.
 - Ismerjen bűnmegelőzési kisfilmeket, amelyeket beépíthet a pedagógiai folyamatba.
 - Ismerje a Z-generációs fiatalok szocializációjából eredő különbségeket, a biztonságukkal és annak megőrzésével kapcsolatos információkat legyen képes a bűnmegelőzés és a megküzdési képesség fejlesztésének integrálásába mindennapi pedagógiai gyakorlatába.
 
| 
 1. nap  | 
||||
| 
 Idő  | 
 Az Óra Anyaga  | 
 Munkaforma  | 
 Elmélet  | 
 Gyakorlat  | 
| 
 08.00 – 08.45  | 
 1. Bemutatkozás, az aktív részvétel, a személyes motiváltság elérése  | 
 csoportmunka (teljes csoport)  | 
 
  | 
 1 GY  | 
| 
 08.45 – 09.30  | 
 2. Értékek és szükségletek  | 
 csoportmunka (teljes csoport) prezentáció, páros munka, reflexió  | 
 0,5 E  | 
 0,5 GY  | 
| 
 09.45 – 10.30  | 
 3. Problémamegoldó stratégiák, stílusok  | 
 prezentáció, csoportmunka (kiscsoport), reflexió  | 
 0,5 E  | 
 0,5 GY  | 
| 
 10.30 – 11.15  | 
 4. A megoldásfókuszú megközelítés elmélete  | 
 prezentáció, gyarorlatorientált elmélet, reflexió  | 
 0,5 E  | 
 0,5 GY  | 
| 
 11.15 – 12.00  | 
 5. Gondolkodj, érezz, cselekedj  | 
 páros munka, reflexió  | 
 
  | 
 1 GY  | 
| 
 13.00 – 13.45  | 
 6. Problémamegoldó stratégiák és stressz  | 
 csoportmunka (teljes csoport)  | 
 
  | 
 1 GY  | 
| 
 13:45 – 14:30  | 
 7. Együttműködési gyakorlatok  | 
 csoportmunka (teljes csoport), reflexió  | 
 
  | 
 1 GY  | 
| 
 14.45 – 15.30  | 
 8. Elméleti alapok 
  | 
 csoportmunka (kiscsoport), páros munka  | 
 
  | 
 1 GY  | 
| 
 15.30 – 16.15  | 
 9. Megküzdési stratégiák a mindennapokban 
  | 
 páros munka, reflexió (teljes csoport) 
  | 
 
  | 
 1 GY  | 
| 
 16.15 – 17.00  | 
 10. Fordulópontok 
  | 
 páros munka, reflexió (teljes csoport)  | 
 
  | 
 1 GY  | 
| 
 2. nap  | 
||||
| 
 Idő  | 
 Az Óra Anyaga  | 
 Munkaforma  | 
 Elmélet  | 
 Gyakorlat  | 
| 
 08.00 – 08:45  | 
 11. A siker 
  | 
 csoportmunka (kiscsoport), gyakorlatorientált elmélet, kisfilm feldolgozása, reflexió  | 
 
  | 
 1 GY  | 
| 
 08.45 – 09.30  | 
 12. Megküzdési stratégiák különböző színtereken 
  | 
 páros munka, prezentáció csoportmunka (teljes csoport), reflexió  | 
 0,5 E  | 
 0,5 GY  | 
| 
 09.45 – 10.30  | 
 13. Az érzelmek szerepe  | 
 csoportmunka (kiscsoport), reflexió  | 
 
  | 
 1 GY  | 
| 
 10.30 – 11.15  | 
 14. Gyakorlatok az érzelmek felismerésére, kezelésére, szabályozására és megértésére  | 
 csoportmunka (kiscsoport), kisfilm feldolgozása, reflexió 
  | 
 
  | 
 1 GY  | 
| 
 11.15 – 12.00  | 
 15. Empátiafejlesztő gyakorlatok  | 
 csoportmunka (kis csoport), reflexió  | 
 
  | 
 1 GY  | 
| 
 13.00 – 13.45  | 
 16. Gyakorlatok a személyközi interakciók definiálására és kommunikálására  | 
 csoportmunka (teljes csoport)  | 
 
  | 
 1 GY  | 
| 
 13.45 – 14.30  | 
 17. A társas támogatás szerepe a problémamegoldásban  | 
 csoportmunka (teljes csoport)  | 
 
  | 
 1 GY  | 
| 
 14.45 – 15.30  | 
 18. A segítségkérés és nyújtás lehetségessége és szükségessége  | 
 reflexió, csoportmunka (kiscsoport) 
  | 
 
  | 
 1 GY  | 
| 
 15.30 – 16.15  | 
 19. Problémából konfliktusba - konfliktuskezelő stratégiák 
  | 
 páros munka, reflexió  | 
 
  | 
 1 GY  | 
| 
 16.15 – 17.00  | 
 20. Megküzdés és segítés a pedagógiai munka során  | 
 prezentáció, csoportmunka (kiscsoport) gyűjtőmunka, reflexió  | 
 0,5 E  | 
 0,5 GY  | 
| 
 3. nap  | 
||||
| 
 Idő  | 
 Az Óra Anyaga  | 
 Munkaforma  | 
 Elmélet  | 
 Gyakorlat  | 
| 
 08.00 – 08:45  | 
 21. Értékek változása  | 
 csoportmunka (teljes csoport) csoportmunka (kiscsoport), reflexió  | 
 
  | 
 1 GY  | 
| 
 08.45 – 09.30  | 
 22. Az ön- és csoportismeret szerepe a megküzdési folyamatban  | 
 csoportmunka (teljes csoport), egyéni munka prezentáció, reflexió  | 
 0,5 E  | 
 0,5 GY  | 
| 
 09.45 – 10.30  | 
 23. A szülő-gyerek kapcsolat megjelenése az iskolai megküzdési stratégiákban  | 
 egyéni munka, páros munka, reflexió  | 
 
  | 
 1 GY  | 
| 
 10.30 – 11.15  | 
 24. Jellemző konfliktusforrások az iskolában  | 
 prezentáció, csoportmunka (kiscsoport), reflexió  | 
 0,5 E  | 
 0,5 GY  | 
| 
 11.15 – 12.00  | 
 25. Agressziókezelés, krízisek  | 
 prezentáció, csoportmunka (kiscsoport), reflexió  | 
 0,5 E  | 
 0,5 GY  | 
| 
 13.00 – 13.45  | 
 26. Erőszakmentes konfliktuskezelési technikák, resztoratív szemlélet az osztályteremben 
  | 
 gyakorlatorientált elmélet páros munka, reflexió  | 
 
  | 
 1 GY  | 
| 
 13.45 – 14.30  | 
 27. Megküzdés és kiégés 
  | 
 csoportmunka (kiscsoport), reflexió  | 
 
  | 
 1 GY  | 
| 
 14.45 – 15.30  | 
 28. Az én filmem főszereplője én vagyok 1. 
  | 
 csoportmunka (kiscsoport), brain storming  | 
 
  | 
 1 GY  | 
| 
 15.30 – 16.15  | 
 29. Az én filmem főszereplője én vagyok 2.  | 
 prezentáció, reflexió, egyéni munka  | 
 
  | 
 1 GY  | 
| 
 16.15 – 17.00  | 
 30. Összegzés, visszatekintés  | 
 reflexió a teljes csoporttal résztvevői elégedettségi kérdőív  | 
 
  | 
 1 GY  |