Érzelmi intelligencia fejlesztése (kompetenciafejlesztő és módszertani továbbképzés)
30 órás akkreditált pedagógus továbbképzés
Érzelmi intelligencia fejlesztése (kompetenciafejlesztő és módszertani továbbképzés)
A továbbképzés szervezhetőségének kezdő dátuma: 2021.07.01.
A továbbképzés szervezhetőségének befejező dátuma: 2026.07.01.
Alapítási engedély szám: 350/10/2020
Alapítási engedély nyilvántartási száma:
A program tartalmának rövid ismertetése:
A tréning során a résztvevők megismerik az érzelmi intelligencia fejlesztési területeit és módszereit, hogy segítséget tudjanak nyújtani mindennapi munkájuk során a gyermekeknek, fiataloknak érzelmi állapotaik megértésében, kifejezésében, és szabályozásában.
A továbbképzés felkészíti a résztvevőket az Alfa és Z-generációs fiatalok szocializációjából eredő különbségek megértésére, áttekintik az eltérő generációk gondolkodását, a közöttük való együttműködés módjait. Megismerik az Alfa és Z-generációs fiatalok információ feldolgozásának és viselkedésének jellemzőit, erősségeiket. Gyakorolják a kompetenciafejlesztő és a tapasztalati tanuláson alapuló tanulásszervezési módszereket, a konstruktív pedagógia alkalmazási lehetőségeit az Alfa és a Z generáció nevelésében.
A személyiség tipológia segítségével fel tudják ismerni, milyen értékek, belső szükségletek határozhatják meg az egyén viselkedését. A tapasztalati tanulás során olyan motiváló módszereket sajátítanak el, amelyekkel fejleszthetik a gyermekek, fiatalok éntudatosságát, önreflexió, önmenedzselés és önmotiváció képességét.
A továbbképzés során a résztvevők megismerkednek a művészetpedagógia lehetőségeivel, mert a művészeti tevékenység fejleszti a személyiségét, lehetőséget teremt az önkifejezésre, erős érzelmi hatást kelt, amelyen keresztül a nehezen kezelhető problémák is felszínre kerülnek, és új viselkedésminták alakulhatnak ki.
A társas támogatás képességét célzó módszereket ismernek meg. A társas tudatosság és a kapcsolatmenedzsment fejlesztési módszereit saját élményű szociális helyzetgyakorlatok, assszociációs és improvizációs feladatok során sajátítják el.
Megismerkednek a fiatalokat kiemelten fenyegető veszélyekkel és a biztonságuk megőrzésével kapcsolatos fejlesztési lehetőségekkel.
A résztvevők megtanulják, hogyan adjanak folyamatosan visszajelzést, hogyan ismerjék fel adott helyzetekben azokat a segítő tényezőket, amelyek hozzájárulnak a személyes és társas kompetenciák fejlesztéséhez, konfliktusok rendezéséhez, a problémák leküzdéséhez. Hatékony módszereket sajátítanak el a fiatalok szociális kompetenciáinak és érzelmi intelligenciájának fejlesztésére, képessé válnak az érzelmi intelligencia fejlesztésének integrálásába mindennapi pedagógiai gyakorlatukba.
A továbbképzés célja:
A továbbképzés célja, hogy a résztvevők ismerjék meg az érzelmi intelligencia fejlesztési területeit és módszereit, hogy segítséget tudjanak nyújtani mindennapi munkájuk során a gyermekeknek, fiataloknak érzelmi állapotaik megismerésében, megértésében, kifejezésében, és szabályozásában. A továbbképzés további célja, hogy a pedagógusokat felkészítse az Alfa és Z generációs fiatalok szocializációjából eredő különbségek megértésére. Ismerkedjenek meg a fiatalokat kiemelten fenyegető veszélyekkel, a biztonságuk megőrzésével kapcsolatos információkat kapjanak.
A személyiség tipológia segítségével legyenek képesen felismerni, milyen értékek határozhatják meg az egyént, milyen belső szükségletei lehetnek. Tapasztalati tanulás során sajátítsanak el olyan módszereket, amelyekkel fejleszthetik a gyermekek, fiatalok éntudatosságát, önreflexió, önmenedzselés és önmotiváció képességét.
A továbbképzés további célja a társas tudatosság és a kapcsolatmenedzsment fejlesztési módszereinek megismerése saját élményű szociális helyzetgyakorlatok, assszociációs és improvizációs feladatok során. Sajátítsanak el a társas támogatás fejlesztését célzó módszereket.
A továbbképzés további célja, hogy a résztvevők, legyenek tisztában a kompetenciafejlesztő és a tapasztalati tanuláson alapuló tanulásszervezési módszerekkel és a konstruktív pedagógia módszertani alapjaival.
A továbbképzés további célja, hogy a résztvevő pedagógusok megtanulják, hogyan adjanak folyamatosan visszajelzést, hogyan ismerjék fel adott helyzetekben azokat a segítő tényezőket, amelyek hozzájárulnak a személyes és társas kompetenciák fejlesztéséhez, konfliktusok rendezéséhez, a problémák leküzdéséhez. Ismerkedjenek meg hatékony módszerekkel, amelyek segítségével fejleszthető a gyermekek, fiatalok interperszonális kommunikációs, önérvényesítési képességei, érzelmi intelligenciája, és legyenek képesek a tanultak alkalmazására elméletben és gyakorlatban.
A tanúsítvány kiadásának feltételei:
A továbbképzés elvégzése akkor zárul tanúsítvány kiadásával, ha a résztvevő részt vesz a 30 kontakt óra 100%-án. Ezen kívül reflexiós levél beadása szükséges a továbbképzést követő 15 napon belül. Terjedeleme min. 2 gépelt oldal (Times New Roman 12 betűtípussal, másfeles sortávolsággal).
Az előírt tartalmi követelmények:
- Ismerje az érzelmi intelligencia fejlesztési területeit, az érzelmi intelligenciát meghatározó tényezőket. Legyen képes ezek fejlesztésére irányuló játékok, feladatok tervezésére, alkalmazására.
- Ismerje az Alfa és a Z-generációs fiatalok szocializációjából eredő különbségeket.
- Legyen képes alkalmazni olyan módszereket, amelyek segítségével fejleszthető az Alfa és a Z generációs fiatalok éntudatossága, önreflexiója, önmenedzselése, önmotivációja és önérvényesítési képessége.
- Ismerje a társas tudatosság és a kapcsolatmenedzsment fejlesztési módszereit.
- Legyen képes alkalmazni a társas támogatás képességének fejlesztését célzó módszereket.
- Legyen képes a konstruktív pedagógiai módszerek, a kompetenciafejlesztő és a tapasztalati tanuláson alapuló tanulásszervezési módszerek alkalmazására nevelési tevékenysége során.
- Legyen képes csoportfeladatok szervezésére és lebonyolítására, a reflexiók levezetésére.
- Legyen képes konstruktív visszajelzések adására, ismerje azokat a segítő tényezőket, amelyek hozzájárulnak a konfliktusok rendezéséhez.
- Ismerje a szabálykövetéshez, együttműködéshez szükséges személyes és szociális kompetenciákat, és tudjon módszereket a fejlesztésükre.
- Legyen képes az érzelmi intelligencia fejlesztésének integrálásába mindennapi pedagógiai gyakorlatába.
Tematika
1. nap |
||||
Idő |
Az Óra Anyaga |
Munkaforma |
Elmélet |
Gyakorlat |
08.00 – 08.45 |
1. Bemutatkozás, az aktív részvétel, a személyes motiváltság elérése, csoportszabályok |
csoportmunka (teljes csoport) |
|
1 GY |
08.45 – 09.30 |
2. Szükségletek és értékek, értékrendek változása |
plenáris előadás, prezentáció csoportmunka (teljes csoport) reflexió (teljes csoport) plenáris megbeszélés kooperatív technikák |
0,5 E |
0,5 GY |
09.45 – 10.30 |
3. Generációelméletek, generációk gondolkodása |
egyéni munka reflexió (teljes csoport) plenáris megbeszélés plenáris előadás, prezentáció |
0,5 E |
0,5 GY |
10.30 – 11.15 |
4. Elméleti alapok |
csoportmunka (kiscsoport) kooperatív technikák csoportmunka (teljes csoport) reflexió (teljes csoport) plenáris megbeszélés |
|
1 GY |
11.15 – 12.00 |
5. Az érzelmek szerepe a mindennapokban, érzelmek felismerése, megértése, szabályozása és kifejezése |
páros munka, reflexió csoportmunka (teljes csoport) |
|
1 GY |
13.00 – 13.45 |
6. Az önismeret szerepe az érzelmek szabályozásában |
csoportmunka (teljes csoport) reflexió (teljes csoport) egyéni munka |
|
1 GY |
13:45 – 14:30 |
7. Éntudatosság, önreflexió, érzelmek kommunikálása, én-üzenetek Lelki immunrendszer (coping és elhárító mechanizmusok) |
csoportmunka (kiscsoport) reflexió (teljes csoport) plenáris megbeszélés egyéni munka |
|
1 GY |
14.45 – 15.30 |
8. Önmenedzselés, önmotiváció |
páros munka reflexió (teljes csoport) plenáris megbeszélés |
|
1 GY |
15.30 – 16.15 |
9. Az érzelmi állapotok hatása a gondolkodásra |
páros munka reflexió (teljes csoport) plenáris megbeszélés |
|
1 GY |
16.15 – 17.00 |
10. Iskolai, osztálytermi lehetőségek (pl. művészetpedagógia, élménypedagógia) az érzelmi működés fejlesztésében |
csoportmunka (teljes csoport) reflexió (teljes csoport) egyéni munka |
|
1 GY |
2. nap |
||||
Idő |
Az Óra Anyaga |
Munkaforma |
Elmélet |
Gyakorlat |
08.00 – 08:45 |
11. Társas tudatosság, csoportismeret |
plenáris előadás, prezentáció csoportmunka (teljes csoport) szituációs feladat reflexió (teljes csoport) plenáris megbeszélés |
0,5 E |
0,5 GY |
08.45 – 09.30 |
12. Kérdezéstechnika |
gyakorlatorientált elmélet csoportmunka (kis csoport) reflexió (teljes csoport) plenáris megbeszélés |
|
1 GY |
09.45 – 10.30 |
13. Hatékony kommunikáció |
páros munka reflexió (teljes csoport) plenáris megbeszélés |
|
1 GY |
10.30 – 11.15 |
14. Verbális és nonverbális jelzések értelmezése |
csoportmunka (teljes csoport) reflexió (teljes csoport) plenáris megbeszélés páros munka |
|
1 GY |
11.15 – 12.00 |
15. Gyakorlatok a személyközi interakciók definiálására és kommunikálására |
csoportmunka (teljes csoport) páros munka reflexió (teljes csoport) plenáris megbeszélés |
|
1 GY |
13.00 – 13.45 |
16. Kapcsolatmenedzsment |
egyéni munka páros munka reflexió (teljes csoport) plenáris megbeszélés |
|
1 GY |
13.45 – 14.30 |
17. Hogyan működik a közösség nyomás alatt, befolyásolás, alkalmazkodás, ellenállás |
gyakorlatorientált elmélet csoportmunka (kiscsoport) reflexió (teljes csoport) plenáris megbeszélés encounter gyakorlat gyűjtőmunka feldolgozása |
|
1 GY |
14.45 – 15.30 |
18. Társadalmi szerepek, szociális helyzetgyakorlatok és improvizációs feladatok |
csoportmunka (teljes csoport) szociális helyzetgyakorlatok reflexió (teljes csoport) plenáris megbeszélés egyéni munka |
|
1 GY |
15.30 – 16.15 |
19. Empátia- és tolerannciafejlesztő gyakorlatok |
csoportmunka (kis csoport) reflexió (teljes csoport) plenáris megbeszélés csoportmunka (teljes csoport) egyéni munka |
|
1 GY |
16.15 – 17.00 |
20. Együttműködési gyakorlatok |
csoportmunka (teljes csoport) reflexió (teljes csoport) plenáris megbeszélés |
|
1 GY |
3. nap |
||||
Idő |
Az Óra Anyaga |
Munkaforma |
Elmélet |
Gyakorlat |
08.00 – 08:45 |
21. A magabiztosság verbális és nonverbális jellemzői, a hatékony kommunikáció ismérvei |
csoportmunka (teljes csoport) reflexió (teljes csoport) plenáris megbeszélés |
|
1 GY |
08.45 – 09.30 |
22. Hitelesség, kongruens és nem kongruens üzenet |
csoportmunka (kis csoport) prezentáció csoportmunka (teljes csoport) reflexió (teljes csoport) plenáris megbeszélés |
|
1 GY |
09.45 – 10.30 |
23. Érzelmek szabályozása |
kisfilm feldolgozása reflexió (teljes csoport) plenáris megbeszélés saját tapasztalatok csoportmunka (kis csoport) imaginációs gyakolat (teljes csoport) |
|
1 GY |
10.30 – 11.15 |
24. Pszichológiai trükkök Hogyan gyakoroljunk hatást mások érzelmeire? |
csoportmunka (kis csoport) prezentáció reflexió (teljes csoport) plenáris megbeszélés |
|
1 GY |
11.15 – 12.00 |
25. Visszajelzés és bevonás |
gyakorlatorientált elmélet csoportmunka (kis csoport) reflexió (teljes csoport) plenáris megbeszélés páros munka esetismertetések |
|
1 GY |
13.00 – 13.45 |
26. A társas támogatás szerepe a problémamegoldásban |
csoportmunka (kis csoport) reflexió (teljes csoport) plenáris megbeszélés |
|
1 GY |
13.45 – 14.30 |
27. A segítségkérés és -nyújtás lehetségessége és szükségessége |
gyakorlatorientált elmélet csoportmunka (kis csoport) reflexió (teljes csoport) plenáris megbeszélés egyéni munka |
|
1 GY |
14.45 – 15.30 |
28. Agressziókezelés, krízisek, felelősségvállalás |
plenáris előadás, prezentáció csoportmunka (két csoport) reflexió (teljes csoport) plenáris megbeszélés |
|
1 GY |
15.30 – 16.15 |
29. Erőforrások, fordulópontok, a siker |
csoportmunka (kis csoport) csoportmunka (teljes csoport) kisfilm feldolgozása reflexió (teljes csoport) plenáris megbeszélés imaginációs gyakolat (teljes csoport) |
|
1 GY |
16.15 – 17.00 |
30. Összegzés, visszatekintés, zárás |
az elvárások teljesülése (ablak módszerrel) reflexió (teljes csoport) plenáris megbeszélés, visszajelzések |
|
1 GY |