Bűnmegelőzés az iskolában (kompetenciafejlesztő és módszertani továbbképzés)
30 órás akkreditált pedagógus továbbképzés
Bűnmegelőzés az iskolában (kompetenciafejlesztő és módszertani továbbképzés)
A továbbképzés szervezhetőségének kezdő dátuma: 2017.10.26.
A továbbképzés szervezhetőségének befejező dátuma: 2022.10.26.
Alapítási engedély szám: A/8854/2017
Alapítási engedély nyilvántartási száma: 575/173/2017
Adatszolgáltatás nyilvántartási szám: D/3758/2018
A program tartalmának rövid ismertetése:
A bűnmegelőzés egyre fontosabbá válik társadalmunkban, hatékony alkalmazása speciális ismereteket igényel. A továbbképzés célja, hogy a pedagógusokat felkészítse bűnmegelőzési órák tartására, attitűdjeiket fejlessze. A konstruktív pedagógiai módszertan és a tapasztalati tanulás megismerésével személyes hatékonyságuk erősödik, fejlődik asszertív problémamegoldó képességük. Megismerik a felhasználható bűnmegelőzési kisfilmeket, az egyes korcsoportoknak megfelelő témákat, feldolgozási módszereket.
A továbbképzés elméleti részében (5 óra) a témához kapcsolódó jogi és kriminológiai alapismeretekről hallhatnak előadásokat a fiatalokat érintő bűncselekményekre és a családon belüli erőszak felismerésére, kezelésére koncentrálva. A mindennapi bűnmegelőzés egyéb területeivel csoportfeladatok és szituációs játékok során ismerkedhetnek meg.
A médiumpedagógiai alapismeretek során a prevenciós médiatárban található bűnmegelőzési kisfilmekkel történő oktatás módszereivel és hatékonyságának mechanizmusával foglalkoznak a résztvevők. A kooperációra alapozó pedagógiai módszerek megismerése, a csoportmunka pedagógiai gyakorlata képezi a gyakorlati rész elméleti hátterét.
A továbbképzés gyakorlati részében 25 órán keresztül alkalmazzák a megismert kooperatív módszereket, csoportvezetői technikákat. Mintaórákon vesznek részt, illetve óratervezési gyakorlattal fejlesztjük a bűnmegelőzési foglalkozások tartásához szükséges kompetenciáikat.
A továbbképzés célja:
A továbbképzés célja, hogy a pedagógusokat felkészítse bűnmegelőzési foglalkozások, osztályfőnöki órák tartására. A továbbképzés bűnmegelőzési elméleti és gyakorlati ismereteket kíván elsajátíttatni a pedagógusokkal, hogy az elkövetővé és áldozattá válás témaköreiben önállóan képesek legyenek tanórát tartani. A résztvevő ismerkedjen meg a bűnmegelőzési kisfilmekkel, és legyen képes a prevenciós médiatár alkalmazására elméletben és gyakorlatban.
A továbbképzés további célja, hogy a résztvevő megismerje (felelevenítse) a kompetenciafejlesztő és a tapasztalati tanuláson alapuló tanulásszervezési módszereket, képes legyen a konstruktív pedagógia módszertani alapjainak alkalmazására. A továbbképzés során fejlődjön problémamegoldó képessége, előadókészsége. Javuljon interperszonális kommunikációs és önérvényesítési képessége. Erősödjön a társas támogatás képessége, a tolerancia, a másság elfogadása.
A tanúsítvány kiadásának feltételei:
A továbbképzés végét követő 15 napon belül egy bűnmegelőzési kisfilmekre épülő, minimum 1 tanévre maximum 2 tanévre szóló tanmenetet kell készíteni a résztvevőknek, amelyben meghatározzák, hogy az általuk választott korcsoport számára milyen foglalkozási keretben, időtartamban, mely bűnmegelőzési témaköröket és hogyan kívánják feldolgozni. A tanmenetet megfelelt/nem felelt meg minősítéssel értékeljük.
Értékelési szempontok: szakkifejezések használata; szakmai kommunikáció minősége; kritikus gondolkodás megjelenítése; a tervezés didaktikai szempontoknak való megfelelése.
A továbbképzés elvégzése akkor zárul tanúsítvány kiadásával, ha a résztvevő megjelenik a 30 kontakt óra minimum 90%-án, határidőre beadja a tanmenetét, amelyre megfelelt minősítést kap. Tanúsítványra jogosult, aki részt vesz a 30 kontakt óra 90%-án, határidőre beadja a tanmenetét, amelyre legalább megfelelt minősítést kap.
A továbbképzés során saját fejlesztésű, kipróbált elektronikus tananyag segíti a résztvevőket.
Az előírt tartalmi követelmények:
- Tudja a konstruktív pedagógiai módszereket alkalmazni a bűnmegelőzési foglalkozásokon.
- Ismerje az órák megtartásához szükséges jogi fogalmakat, mint pl. bűncselekmény, szabálysértés, tettes, részes, felbujtó, bűnsegéd, sértett, elkövető, és tudja ezeket a fogalmakat használni, alkalmazni.
- Ismerje az áldozattá válás leggyakoribb módjait a fiataloknál, és tudjon módszereket ezek megelőzésére.
- Ismerje a fiatalok az elkövetővé válásának leggyakoribb módjait, és tudjon módszereket ezek megelőzésére.
- Legyen képes bűnmegelőzési foglalkozásokat tartani. Legyen képes csoportfeladatokat szervezni és lebonyolítani.
- Meg tudja tervezni egy osztály vagy közösség bűnmegelőzési oktatását, össze tudja állítani ennek fő témaköreit és módszereit.
- Ismerjen bűnmegelőzési kisfilmeket, amelyekkel az oktatást megszervezheti.
1. nap |
||||
Idő |
Az Óra Anyaga |
Munkaforma |
Elmélet |
Gyakorlat |
08.00 – 08.45 |
1. Bemutatkozás, elvárások, követelmények megfogalmazása |
csoportmunka (teljes csoport) |
|
1 GY |
08.45 – 09.30 |
2. Jogi és bűnmegelőzési alapfogalmak |
gyakorlatorientált elmélet kooperatív munka |
0,5 E |
0,5 GY |
09.45 – 10.30 |
3. A bűnmegelőzés legfontosabb területei a mindennapi életünkben |
gyakorlatorientált elmélet kis csoportban zajló munka |
|
1 GY |
10.30 – 11.15 |
4. Az áldozattá válás leggyakoribb módjai és ezek megelőzése |
gyakorlatorientált elmélet kis csoportban zajló munka |
|
1 GY |
11.15 – 12.00 |
5. Az elkövetővé válás leggyakoribb módjai és ezek megelőzési lehetőségei |
gyakorlatorientált elmélet kis csoportban zajló munka |
|
1 GY |
13.00 – 13.45 |
6. A fiatalok által leggyakrabban elkövetett bűncselekmények és ezek megelőzése |
kis csoportban zajló munka kisfilmek feldolgozása |
|
1 GY |
13:45 – 14:30 |
7. A fiatalok által leggyakrabban elkövetett bűncselekményekkel és ezek megelőzésével kapcsolatos bűnmegelőzési kisfilm feldolgozása |
kis csoportban zajló munka kisfilmek feldolgozása |
|
1 GY |
14.45 – 15.30 |
8. Értékrendek változása |
kis csoportban zajló munka encounter gyakorlat |
|
1 GY |
15.30 – 16.15 |
9. A tanári szerep változása, tanári attitűd-előítéletek, sztereotípiák, diszkrimináció |
gyakorlatorientált elmélet, csoportmunka (teljes csoport), kis csoportban zajló munka |
|
1 GY |
16.15 – 17.00 |
10. A személyiség szerepe és a szociális kompetenciák fejlesztése a bűnmegelőzésben |
előadás, kooperatív munka, teszt kis csoportban zajló munka |
0,5 E |
0,5 GY |
2. nap |
||||
Idő |
Az Óra Anyaga |
Munkaforma |
Elmélet |
Gyakorlat |
08.00 – 08:45 |
11. Hatékony kommunikáció a pedagógiai folyamatban |
gyakorlatorientált elmélet kis csoportban zajló munka |
|
1 GY |
08.45 – 09.30 |
12. Közléssorompók, visszajelzés és bevonás, ÉN közlések |
gyakorlatorientált elmélet kis csoportban zajló munka |
|
1 GY |
09.45 – 10.30 |
13. Kérdezéstechnika |
gyakorlatorientált elmélet kis csoportban zajló munka |
|
1 GY |
10.30 – 11.15 |
14. Kommunikáció az interneten, az internet veszélyei |
gyakorlatorientált elmélet prezentáció, csoportmunka, kisfilmek feldolgozása |
0,5 E |
0,5 GY |
11.15 – 12.00 |
15. Tudatos internethasználat, közösségi hálózatok |
csoportmunka (teljes csoport) kis csoportban zajló munka |
|
1 GY |
13.00 – 13.45 |
16. A film az oktatásban, médiakommunikáció |
prezentáció kooperatív munka |
0,5 E |
0,5 GY |
13.45 – 14.30 |
17. Konstruktív pedagógia, tapasztalati tanulás, a kooperatív tanulás szervezése |
kis csoportokban zajló munka kooperatív munka |
|
1 GY |
14.45 – 15.30 |
18. Csoportmunka, csoportdinamika, csoportvezetési technikák |
prezentáció
|
0,5 E |
0,5 GY |
15.30 – 16.15 |
19. Az iskolai agresszió |
előadás, kis csoportban zajló munka kooperatív munka |
0,5 E |
0,5 GY |
16.15 – 17.00 |
20. Erőszakmentes konfliktuskezelés |
kis csoportban zajló munka mediációs gyakorlat |
|
1 GY |
3. nap |
||||
Idő |
Az Óra Anyaga |
Munkaforma |
Elmélet |
Gyakorlat |
08.00 – 08:45 |
21. Családon belüli erőszak felismerése, jellemzői, megelőzési és kezelési módjai |
kis csoportban zajló munka kisfilmek feldolgozása |
|
1 GY |
08.45 – 09.30 |
22. A gyermekvédelmi jelzőrendszer működése hitek és tévhitek, tanári felelősség |
előadás esetmegbeszélések |
1 E |
|
09.45 – 10.30 |
23. Filmfeldolgozási technikák (bemutató órák) |
csoportmunka (teljes csoport) kis csoportokban zajló munka óratervezési gyakorlat |
0,5 E |
0,5 GY |
10.30 – 11.15 |
24. Filmfeldolgozási technikák (bemutató órák) |
csoportmunka, egyéni munka mikrotanítási gyakorlat |
|
1 GY |
11.15 – 12.00 |
25. A bemutató órák feldolgozása |
reflexió a teljes csoporttal
|
|
1 GY |
13.00 – 13.45 |
26. Tervezés és megvalósítás - bűnmegelőzési óratervezési gyakorlatok vagyon elleni bűncselekmények |
óratervezési gyakorlat, kis csoportokban zajló munka mikrotanítási gyakorlat |
|
1 GY |
13.45 – 14.30 |
27. Tervezés és megvalósítás - bűnmegelőzési óratervezési gyakorlatok bulizás, függőségek |
kisfilmek feldolgozása mikrotanítási gyakorlat |
|
1 GY |
14.45 – 15.30 |
28. Tervezés és megvalósítás - bűnmegelőzési óratervezési gyakorlatok kábítószerek, pszichoaktív szerek |
prezentáció kis csoportokban zajló munka |
0,5 E |
0,5 GY |
15.30 – 16.15 |
29. Tervezés és megvalósítás - bűnmegelőzési óratervezési gyakorlatok internet |
mikrotanítási gyakorlat, reflexió a teljes csoporttal |
|
1 GY |
16.15 – 17.00 |
30. Összegzés, visszatekintés |
reflexió a teljes csoporttal résztvevői elégedettségi kérdőív |
|
1 GY |
Prevenciós médiatár kisfilmek:
- Péntek 13.
- Péntek 13. plusz
- Iskolai lopás
- Jó hecc?! - iskolai erőszak megelőzése
- Álláshirdetés?
- Körforgás
- Selfie
- Haverok, buli
- A televíziózás veszélyei
- Szer-telen ifjúság új
- Válaszúton
- Virtuális világ?
- Okiratok
- Felbújtó vagy bűnsegéd
- Bankkártyák
- Az én demokráciám
- Fehér lap
- Szilánkos szavak
- Kerékpáros közlekedés szabályai
- Telefonos csalások
- Szenvedélyek viharában
- Döntések
- NBT akták Zuhanás
- NBT akták Tartozás
- NBT akták Tréfa
- NBT akták Graffiti
- NBT akták Virtuális bosszú