Bűnmegelőzés az iskolában Képzési tájékoztató

Bűnmegelőzés az iskolában (kompetenciafejlesztő és módszertani továbbképzés)

30 órás akkreditált pedagógus továbbképzés

 

Bűnmegelőzés az iskolában (kompetenciafejlesztő és módszertani továbbképzés)

A továbbképzés szervezhetőségének kezdő dátuma: 2017.10.26.

A továbbképzés szervezhetőségének befejező dátuma: 2022.10.26.

Alapítási engedély szám: A/8854/2017

Alapítási engedély nyilvántartási száma: 575/173/2017

Adatszolgáltatás nyilvántartási szám: D/3758/2018

 

A program tartalmának rövid ismertetése: 

A bűnmegelőzés egyre fontosabbá válik társadalmunkban, hatékony alkalmazása speciális ismereteket igényel. A továbbképzés célja, hogy a pedagógusokat felkészítse bűnmegelőzési órák tartására, attitűdjeiket fejlessze. A konstruktív pedagógiai módszertan és a tapasztalati tanulás megismerésével személyes hatékonyságuk erősödik, fejlődik asszertív problémamegoldó képességük. Megismerik a felhasználható bűnmegelőzési kisfilmeket, az egyes korcsoportoknak megfelelő témákat, feldolgozási módszereket.

A továbbképzés elméleti részében (5 óra) a témához kapcsolódó jogi és kriminológiai alapismeretekről hallhatnak előadásokat a fiatalokat érintő bűncselekményekre és a családon belüli erőszak felismerésére, kezelésére koncentrálva. A mindennapi bűnmegelőzés egyéb területeivel csoportfeladatok és szituációs játékok során ismerkedhetnek meg.

A médiumpedagógiai alapismeretek során a prevenciós médiatárban található bűnmegelőzési kisfilmekkel történő oktatás módszereivel és hatékonyságának mechanizmusával foglalkoznak a résztvevők. A kooperációra alapozó pedagógiai módszerek megismerése, a csoportmunka pedagógiai gyakorlata képezi a gyakorlati rész elméleti hátterét.

A továbbképzés gyakorlati részében 25 órán keresztül alkalmazzák a megismert kooperatív módszereket, csoportvezetői technikákat. Mintaórákon vesznek részt, illetve óratervezési gyakorlattal fejlesztjük a bűnmegelőzési foglalkozások tartásához szükséges kompetenciáikat.

 

A továbbképzés célja: 

A továbbképzés célja, hogy a pedagógusokat felkészítse bűnmegelőzési foglalkozások, osztályfőnöki órák tartására. A továbbképzés bűnmegelőzési elméleti és gyakorlati ismereteket kíván elsajátíttatni a pedagógusokkal, hogy az elkövetővé és áldozattá válás témaköreiben önállóan képesek legyenek tanórát tartani. A résztvevő ismerkedjen meg a bűnmegelőzési kisfilmekkel, és legyen képes a prevenciós médiatár alkalmazására elméletben és gyakorlatban.

A továbbképzés további célja, hogy a résztvevő megismerje (felelevenítse) a kompetenciafejlesztő és a tapasztalati tanuláson alapuló tanulásszervezési módszereket, képes legyen a konstruktív pedagógia módszertani alapjainak alkalmazására. A továbbképzés során fejlődjön problémamegoldó képessége, előadókészsége. Javuljon interperszonális kommunikációs és önérvényesítési képessége. Erősödjön a társas támogatás képessége, a tolerancia, a másság elfogadása. 

 

A tanúsítvány kiadásának feltételei: 

A továbbképzés végét követő 15 napon belül egy bűnmegelőzési kisfilmekre épülő, minimum 1 tanévre maximum 2 tanévre szóló tanmenetet kell készíteni a résztvevőknek, amelyben meghatározzák, hogy az általuk választott korcsoport számára milyen foglalkozási keretben, időtartamban, mely bűnmegelőzési témaköröket és hogyan kívánják feldolgozni. A tanmenetet megfelelt/nem felelt meg minősítéssel értékeljük.

Értékelési szempontok: szakkifejezések használata; szakmai kommunikáció minősége; kritikus gondolkodás megjelenítése; a tervezés didaktikai szempontoknak való megfelelése. 

A továbbképzés elvégzése akkor zárul tanúsítvány kiadásával, ha a résztvevő megjelenik a 30 kontakt óra minimum 90%-án, határidőre beadja a tanmenetét, amelyre megfelelt minősítést kap. Tanúsítványra jogosult, aki részt vesz a 30 kontakt óra 90%-án, határidőre beadja a tanmenetét, amelyre legalább megfelelt minősítést kap.

A továbbképzés során saját fejlesztésű, kipróbált elektronikus tananyag segíti a résztvevőket.

 

Az előírt tartalmi követelmények: 

  • Tudja a konstruktív pedagógiai módszereket alkalmazni a bűnmegelőzési foglalkozásokon. 
  • Ismerje az órák megtartásához szükséges jogi fogalmakat, mint pl. bűncselekmény, szabálysértés, tettes, részes, felbujtó, bűnsegéd, sértett, elkövető, és tudja ezeket a fogalmakat használni, alkalmazni.
  • Ismerje az áldozattá válás leggyakoribb módjait a fiataloknál, és tudjon módszereket ezek megelőzésére.
  • Ismerje a fiatalok az elkövetővé válásának leggyakoribb módjait, és tudjon módszereket ezek megelőzésére.
  • Legyen képes bűnmegelőzési foglalkozásokat tartani. Legyen képes csoportfeladatokat szervezni és lebonyolítani. 
  • Meg tudja tervezni egy osztály vagy közösség bűnmegelőzési oktatását, össze tudja állítani ennek fő témaköreit és módszereit.
  • Ismerjen bűnmegelőzési kisfilmeket, amelyekkel az oktatást megszervezheti.

 

 

1. nap

Idő

Az Óra Anyaga

Munkaforma

Elmélet

Gyakorlat

08.00 – 08.45

1. Bemutatkozás, elvárások, követelmények megfogalmazása

csoportmunka (teljes csoport)

 

1 GY

08.45 – 09.30

2. Jogi és bűnmegelőzési alapfogalmak

gyakorlatorientált elmélet

kooperatív munka

0,5 E

0,5 GY

09.45 – 10.30

3. A bűnmegelőzés legfontosabb területei a mindennapi életünkben

gyakorlatorientált elmélet

kis csoportban zajló munka

 

1 GY

10.30 – 11.15

4. Az áldozattá válás leggyakoribb módjai és ezek megelőzése

gyakorlatorientált elmélet

kis csoportban zajló munka

 

1 GY

11.15 – 12.00

5. Az elkövetővé válás leggyakoribb módjai és ezek megelőzési lehetőségei

gyakorlatorientált elmélet

kis csoportban zajló munka

 

1 GY

13.00 – 13.45

6. A fiatalok által leggyakrabban elkövetett bűncselekmények és ezek megelőzése

kis csoportban zajló munka kisfilmek feldolgozása

 

1 GY

13:45 – 14:30

7. A fiatalok által leggyakrabban elkövetett bűncselekményekkel és ezek megelőzésével kapcsolatos bűnmegelőzési kisfilm feldolgozása

kis csoportban zajló munka kisfilmek feldolgozása

 

1 GY

14.45 – 15.30

8. Értékrendek változása

kis csoportban zajló munka

encounter gyakorlat

 

1 GY

15.30 – 16.15

9. A tanári szerep változása, tanári attitűd-előítéletek, sztereotípiák, diszkrimináció

gyakorlatorientált elmélet, csoportmunka (teljes csoport), kis csoportban zajló munka

 

1 GY

16.15 – 17.00

10.   A személyiség szerepe és a szociális kompetenciák fejlesztése a bűnmegelőzésben

előadás, kooperatív munka, teszt

kis csoportban zajló munka

0,5 E

0,5 GY

 

 

 

2. nap

Idő

Az Óra Anyaga

Munkaforma

Elmélet

Gyakorlat

08.00 – 08:45

11.   Hatékony kommunikáció a pedagógiai folyamatban

gyakorlatorientált elmélet

kis csoportban zajló munka

 

1 GY

08.45 – 09.30

12.   Közléssorompók, visszajelzés és bevonás, ÉN közlések

gyakorlatorientált elmélet

kis csoportban zajló munka

 

1 GY

09.45 – 10.30

13.   Kérdezéstechnika

gyakorlatorientált elmélet

kis csoportban zajló munka

 

1 GY

10.30 – 11.15

14.   Kommunikáció az interneten, az internet veszélyei

gyakorlatorientált elmélet

prezentáció, csoportmunka, kisfilmek feldolgozása

0,5 E

0,5 GY

11.15 – 12.00

15.   Tudatos internethasználat, közösségi hálózatok

csoportmunka (teljes csoport)

kis csoportban zajló munka

 

1 GY

13.00 – 13.45

16.   A film az oktatásban, médiakommunikáció

prezentáció

kooperatív munka

0,5 E

0,5 GY

13.45 – 14.30

17.   Konstruktív pedagógia, tapasztalati tanulás, a kooperatív tanulás szervezése

kis csoportokban zajló munka kooperatív munka

 

1 GY

14.45 – 15.30

18.   Csoportmunka, csoportdinamika, csoportvezetési technikák

prezentáció

 

0,5 E

0,5 GY

15.30 – 16.15

19.   Az iskolai agresszió

előadás, kis csoportban zajló munka

kooperatív munka

0,5 E

0,5 GY

16.15 – 17.00

20.   Erőszakmentes konfliktuskezelés

kis csoportban zajló munka

mediációs gyakorlat

 

1 GY

 

 

 

3. nap

Idő

Az Óra Anyaga

Munkaforma

Elmélet

Gyakorlat

08.00 – 08:45

21.   Családon belüli erőszak felismerése, jellemzői, megelőzési és kezelési módjai

kis csoportban zajló munka

kisfilmek feldolgozása

 

1 GY

08.45 – 09.30

22.   A gyermekvédelmi jelzőrendszer működése

hitek és tévhitek, tanári felelősség

előadás

esetmegbeszélések

1 E

 

09.45 – 10.30

23.   Filmfeldolgozási technikák (bemutató órák)

csoportmunka (teljes csoport)

kis csoportokban zajló munka óratervezési gyakorlat

0,5 E

0,5 GY

10.30 – 11.15

24.   Filmfeldolgozási technikák (bemutató órák)

csoportmunka, egyéni munka

mikrotanítási gyakorlat

 

1 GY

11.15 – 12.00

25.   A bemutató órák feldolgozása

reflexió a teljes csoporttal

 

 

1 GY

13.00 – 13.45

26.   Tervezés és megvalósítás - bűnmegelőzési óratervezési gyakorlatok

       vagyon elleni bűncselekmények

óratervezési gyakorlat, kis csoportokban zajló munka

mikrotanítási gyakorlat

 

1 GY

13.45 – 14.30

27.   Tervezés és megvalósítás - bűnmegelőzési óratervezési gyakorlatok                    bulizás, függőségek

kisfilmek feldolgozása mikrotanítási gyakorlat

 

1 GY

14.45 – 15.30

28.   Tervezés és megvalósítás - bűnmegelőzési óratervezési gyakorlatok                    kábítószerek, pszichoaktív szerek

prezentáció

kis csoportokban zajló munka

0,5 E

0,5 GY

15.30 – 16.15

29.   Tervezés és megvalósítás - bűnmegelőzési óratervezési gyakorlatok                    internet

mikrotanítási gyakorlat, reflexió a teljes csoporttal

 

1 GY

16.15 – 17.00

30.   Összegzés, visszatekintés

reflexió a teljes csoporttal

résztvevői elégedettségi kérdőív

 

1 GY

 


 

Prevenciós médiatár kisfilmek:

 

  1. Péntek 13.
  2. Péntek 13. plusz
  3. Iskolai lopás
  4. Jó hecc?! - iskolai erőszak megelőzése
  5. Álláshirdetés?
  6. Körforgás
  7. Selfie
  8. Haverok, buli
  9. A televíziózás veszélyei
  10. Szer-telen ifjúság új
  11. Válaszúton
  12. Virtuális világ?
  13. Okiratok
  14. Felbújtó vagy bűnsegéd
  15. Bankkártyák
  16. Az én demokráciám
  17. Fehér lap
  18. Szilánkos szavak
  19. Kerékpáros közlekedés szabályai
  20. Telefonos csalások
  21. Szenvedélyek viharában
  22. Döntések
  23. NBT akták Zuhanás
  24. NBT akták Tartozás
  25. NBT akták Tréfa
  26. NBT akták Graffiti
  27. NBT akták Virtuális bosszú

 

IC by THEME